Hybride werken goed faciliteren

Hybride werken | Thuiswerken goed faciliteren

Inspiratie: kennisbank

Hybride werken faciliteren

  • Marjella van Meer
  • Leestijd: 5 minuten
  • 20-7-2021

Hoe kunt u thuiswerken goed faciliteren als werkgever?

Medewerkers werken inmiddels al een ruime tijd thuis, maar heeft u het thuiswerken als werkgever eigenlijk wel goed georganiseerd? Wat zijn de rechten en plichten rondom thuiswerken? Er is veel geschreven over thuiswerktips voor medewerkers, maar ook voor werkgevers is het een hele uitdaging om het thuiswerken goed te organiseren. In deze blog ligt daarom de focus op hoe u als werkgever het thuiswerken goed kunt faciliteren.

Efficiënt en met plezier thuiswerken, dat wil toch iedereen?
Maak het mogelijk en download onze checklist!

Regels voor de werkgever rondom thuiswerken

Wanneer medewerkers hybride werken, houdt dat in dat zij kunnen werken waar en wanneer zij willen. Er komt best wat bij kijken om dit als werkgever goed te organiseren. Het is daarom belangrijk dat u rekening houdt met de volgende punten om het thuiswerken goed te faciliteren:

  • Thuiswerkovereenkomst

Een thuiswerkovereenkomst is een contract tussen de werkgever en de werknemer waarin de voorwaarden voor het thuiswerken staan. Een thuiswerkovereenkomst is in principe niet verplicht, maar het is wel erg handig. Zo weten medewerkers precies wat ze kunnen verwachten tijdens het thuiswerken en weten ze ook wat u van hen verwacht. Ook staat er in het thuiswerkcontract genoteerd wat er gedaan wordt wanneer deze verwachtingen niet waargemaakt worden. Wel zo fijn, die duidelijkheid voor beide partijen.

  • Werkplek faciliteren

U als werkgever bent verantwoordelijk voor een gezonde en veilige werkplek voor medewerkers, dit geldt ook voor een thuiswerkplek. Als werkgever dient u een risico-inventarisatie en -evaluatie uit te voeren. U heeft hierover overleg met de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiger(s). Als deze ontbreken, bespreekt u het met de individuele belanghebbenden zelf.

  • Ergonomische werkplek

In het Arbeidsomstandighedenbesluit is opgenomen dat de thuiswerkplek ingericht moet zijn volgens de ergonomische beginselen. Wanneer medewerkers thuiswerken, moet u ze dus voorzien van een goed, verstelbaar beeldscherm, een los toetsenbord en een muis. Zo draagt u bij aan de gezondheid en het werkplezier van de medewerkers!

Software voor thuiswerken faciliteren

Ook als het gaat om software komt er best wat bij kijken om het thuiswerken goed te organiseren. De medewerkers moeten op afstand gaan vergaderen en ook willen zij altijd en overal bestanden kunnen openen en bewerken. Om dit goed te faciliteren, is het verstandig om te investeren in een aantal handige systemen, waardoor het werken op afstand veel makkelijker wordt gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Office 365

Door middel van deze digitale omgeving werken en communiceren medewerkers veel efficiënter. Het is mogelijk om gezamenlijk bestanden in te zien, te bewerken en te delen. Ook kan iedereen videovergaderingen starten of online chatten met elkaar.

  • SharePoint

Via SharePoint kunt u waardevolle informatie met medewerkers delen via het intranet. Ook kan SharePoint gebruikt worden als toegangsportaal door middel van de speciale SharePoint-tegels, zo kunnen medewerkers tegelijkertijd samenwerken en documenten of informatie beheren en opslaan.

  • Microsoft Teams

Dit is hét samenwerkingsplatform van Microsoft, dat volledig geïntegreerd is met Office 365. Teams is op alle devices toegankelijk, zodat medewerkers altijd en overal kunnen samenwerken, chatten, presenteren en/of vergaderen. Zo blijft iedereen ondanks het werken op afstand toch nauw verbonden met elkaar!

Wanneer u als werkgever wilt zorgen dat uw medewerkers altijd en overal veilig en slim kunnen samenwerken, is het een verstandige keuze om een gepersonaliseerde werkplek in te (laten) richten. Met de inrichting van een moderne werkplek door de specialisten van DataByte wordt overal  aan gedacht. Wij verzorgen een volledig gepersonaliseerde werkplek naar de wensen en behoeften van uw organisatie, inclusief adoptie en functioneel beheer. Zo creëert u als werkgever een omgeving waar iedereen makkelijk en veilig in kan én wil werken!

Wat moet u als werkgever regelen om thuiswerken goed te organiseren?

Het is vooral belangrijk dat u als werkgever goede en duidelijke afspraken maakt rondom het thuiswerken. Zo zijn de verwachtingen, afspraken en eventuele consequenties voor iedereen duidelijk en komt niemand voor verrassingen te staan. Daarnaast is het belangrijk dat u als werkgever de medewerkers voorziet van alles wat nodig is om het thuiswerken goed en veilig mogelijk te maken. Met de inrichting van een moderne werkplek door de specialisten van DataByte zit u zeker weten goed. Wij verzorgen een volledig gepersonaliseerde werkplek naar de wensen en behoeften van uw organisatie, inclusief adoptie en functioneel beheer. Zo creëren wij een omgeving waar iedereen makkelijk en veilig in kan én wil werken!
Zelf al aan de slag? Download dan onze checklist hybride werken voor werkgevers.

Meer weten?

Neem contact op met Michiel