Horesca Lieferink: Incident Response Retainer

Horesca Lieferink

Incident Response Retainer

“Voorbereid zijn op de dag van morgen.”

DataByte is al sinds 2019 IT partner van Horesca Lieferink. Deze organisatie is actief bezig met het onderhouden, maar ook het uitbreiden van hun IT omgeving. Om in te spelen op de actuele dreiging van bijvoorbeeld ransomware, maken ze bij Lieferink sinds kort ook gebruik van de Incident Response Retainer. Irma Renes (Operationeel Manager Horesca Lieferink) vertelt enthousiast over IRR en hoe ze de dienstverlening van DataByte ervaart.

Over Horesca Lieferink

Horesca Lieferink is al meer dan 60 jaar een begrip in de regionale markt met vestigingen in Twello, Raamsdonksveer en Zeist. Als écht familiebedrijf is Horesca Lieferink gespecialiseerd in de leveringen van een compleet assortiment food en non-food artikelen. Voor restaurants, fastfoodbedrijven, instellingen, (sport)kantines en recreatiebedrijven zijn zij de dagelijkse leverancier van een totaalpakket. Horesca Lieferink bezorgt met hun eigen wagenpark en vaste chauffeurs.

Waarom heeft u gekozen voor de IRR-oplossing van DataByte?

In het verleden heeft er een ransomware-aanval plaatsgevonden. Destijds heb ik dit zelf gepareerd, maar ik kreeg er een onbehagelijk gevoel van. Tijdens de ransomware-aanval is het echt de machteloosheid die je opbreekt. In zo’n situatie verlies je de regie. Dit gevoel heb ik als meest storend ervaren. Met mijn eigen ogen heb ik gezien dat de bestanden versleuteld werden. Gelukkig waren er voorzorgsmaatregelen getroffen waardoor de schade is beperkt. De geïnfecteerde computer was op gebruikersniveau beschermd, waardoor alleen de bestanden waar deze gebruiker toegang tot had, versleuteld werden. Door een back-up in te zetten hebben we zo goed als alle bestanden teruggezet.

“De laatste tijd hoor je het ook steeds vaker in het nieuws. Gerenommeerde bedrijven, zorginstellingen of universiteiten die te maken krijgen met een cyberaanval. Dit heeft ons destijds aan het denken gezet” vertelt Irma. “Charles heeft ons geadviseerd en ondersteund op dit gebied. Hij heeft een workshop aangeboden om het risico op menselijke fouten te verkleinen. Collega’s zijn zich vaak niet bewust genoeg van het feit dat ze bepaalde veiligheidsrisico’s nemen. Dit was een zeer inspirerende workshop waarbij ook werd benoemd dat IT-problematiek niet alleen een probleem is voor de IT afdeling, maar voor de gehele organisatie. “

Naar aanleiding van de workshop ontstond de volgende vraag bij Horesca Lieferink: hoe gaan we de volgende keer om met een cyberaanval? “Wie kan ons helpen als we weer getroffen worden? Met IRR zijn we verzekerd dat als we opnieuw aangevallen worden, er snel geschakeld kan worden met de juiste personen. Personen die begrijpen wat voor impact een aanval heeft op onze organisatie, bijbehorende dienstverleningen en het uitvoeren van taken. Daarnaast kunnen zij meedenken in het bepalen van een oplossingsrichting. Met de kennis van nu, was de IRR dienst van DataByte de meest logische stap om ervoor zorgen dat we in het vervolg goed voorbereid zijn” vertelt Irma.

Hoe zou u IRR samenvatten in een quote?

Voorbereid zijn op de dag van morgen.

Hoe heeft u de samenwerking binnen Interstellar ervaren?

Bij Fundaments (onderdeel van Interstellar) nemen wij de back-up diensten én de uitwijkmogelijkheid af. Met laatstgenoemde kunnen we altijd doorwerken in het geval van een aanval. Op het moment dat het systeem uitvalt wordt er een afweging gemaakt m.b.t. de hersteltijd. Als de uitval van langdurige aard blijkt, is het efficiënter om via de uitwijkmogelijkheid verder te werken. Wij doen zelf interne controles op de uitwijkmogelijkheid, zodat we altijd een ‘escape’ aanhouden mocht er iets voorvallen. Tot op heden werkt deze functionaliteit vlekkeloos. Uiteraard hopen we dat we deze escape nooit in hoeven te zetten, maar toch geeft het een geruststellend gevoel. We weten nu dat we goed voorbereid zijn in het geval van een cyberaanval.

Liggen er nog toekomstplannen in het verschiet?

Binnen de wereld van IT moet je beseffen dat de werkzaamheden van vandaag, morgen al verouderd zijn. Als Horesca Lieferink zijn wij erg goed in het verplaatsen van goederen van A naar B. Het liefst tegen zo laag mogelijk kosten en een zo hoog mogelijke opbrengst. Wij zien IT als een hulpmiddel om onze corebusiness zo productief en efficiënt mogelijk in te vullen.

Hoe vindt u dat DataByte u meehelpt bij het vervullen van uw corebusiness?

“Wat DataByte goed doet is zorgen dat alle IT hulpmiddelen die wij nodig hebben, zo efficiënt en goed mogelijk geregeld zijn” vertelt Irma. “Ze zorgen ervoor dat onze systemen 24/7 online blijven en gemonitord worden. Ze bewaken via het NOC-team de status van de servers en signaleren soms zelfs proactief: dus nog voordat wij het zelf in de gaten hebben. Dit betreft vaak fouten of meldingen in het systeem. Hier wordt snel over gecommuniceerd. In veel gevallen is het probleem al verholpen nog voordat wij het gesignaleerd hebben.”

Wat vindt u typerend voor de dienstverlening van DataByte?

“DataByte steekt er voor ons met kop en schouders bovenuit als het gaat om expertise, service en samenwerking” vertelt Irma. “De ontwikkelingen binnen IT gaan zo snel. Daardoor ben ik erg blij met het feit dat DataByte alle ontwikkelingen tijdig communiceert. DataByte trekt de IT- kar voor ons en het is super fijn dat je daar zo snel op kunt inspringen.”

Meer over onze dienstverlening bij Horesca Lieferink: