Bart blikt terug

Bart vertelt | Jezelf ontwikkelen bij DataByte

Inspiratie: werken bij

Jezelf ontwikkelen bij DataByte

  • Monica Rommelse
  • Leestijd: 4 minuten
  • 26-8-2021

Bart blikt terug op zijn ontwikkeling het afgelopen jaar

“Een klant waarbij zelfs mijn naam werd geroepen op de werkvloer,
dat zijn de leuke dingen, daar doe ik het voor.”

Bart Zantboer blikt terug op zijn ontwikkeling het afgelopen jaar op de DataByte Servicedesk. Wat heeft hij zoal geleerd en hoe heeft hij dit ervaren? We gingen erover in gesprek.

Wij zagen een mooi bericht van jou voorbijkomen op LinkedIn over jouw ontwikkeling binnen DataByte, kun je ons daar meer over vertellen?

Ik ben dit jaar begonnen met het bedienen van diverse eigen klanten in klantenteams. Hierdoor heb ik veel verschillende omgevingen gezien. Eén van mijn klanten was een zorgklant, voor deze klant heb ik een belangrijke rol gespeeld. We hebben onze dienstverlening naar een hoger niveau getild door een zorglijn op te starten. Dit betekent dat een gebruiker mij en/of mijn collega’s gelijk aan de telefoon krijgt wanneer ze bellen. Dan maken we een ticket aan met een melding van het probleem en lossen we dit vervolgens direct op. Dit is dus makkelijk en snel schakelen voor de klant, waarbij het belangrijk is dat de klant voldoende aandacht krijgt. Wij zijn een Single Point of Contact (SPOC) voor de klant, wij zijn dus voor alles het vaste aanspreekpunt.
Inmiddels hebben we dit ingevoerd voor meer zorgklanten. Hiervoor hebben we een aparte Zorgdesk opgestart (onderdeel van onze Servicedesk) waar ik veel aan heb bijgedragen. Door het bedienen van klanten leer ik nu onwijs veel op het gebied van communicatie en andere soft skills. Ook leer ik veel door dingen te regelen en contact leggen met externe partijen.

Daarnaast ben ik mij ook technisch aan het ontwikkelen. Ik ga de Microsoft Office Fundamentals MS-900 certificering behalen. Als ik dat heb gehaald, ga ik meer kennis opdoen over SonicWall. Ik krijg een Sonicwall mee naar huis zodat ik er thuis mee kan knutselen/hobbyen. Een Senior Engineer (met specialisme SonicWall) gaat dan een fictieve klantopdracht voor mij verzinnen, zodat ik dit probleem kan onderzoeken en kan testen om mijn kennis uit te breiden. Het werkt voor mij echt goed om op deze manier te leren en kennis meteen in de praktijk te kunnen testen.

Waarover heb je veel geleerd op technisch vlak?

Back-ups, Microsoft Office, diverse netwerken, Google omgeving, Moderne Werkplek, eigenlijk teveel om op te noemen. Je leert zoveel op de Servicedesk bij DataByte.

Wat vond je moeilijk?

Doorpakken in de zin van niet opgeven. De Zorgdesk is nieuw, mede door de uitbreiding met de nieuwe zorgklanten van eind vorig jaar. Je weet van te voren nog niet helemaal wat er op je af gaat komen. Een nieuwe klant moet alle contactpersonen en de omgeving nog leren kennen en je bent dan vooral bezig om de nieuwe klant zo goed mogelijk te helpen. Zo zorgen we voor optimale klanttevredenheid. Daarnaast ga je jezelf verdiepen in de omgeving van de klant, met veel verschillende locaties, heel veel applicaties, externe partijen waar we mee samenwerken en natuurlijk ook alle locatiebeheerders. Je bent het eerste aanspreekpunt voor de klant met onwijs veel uiteenlopende vragen, dus het is handig als je jezelf goed verdiept hebt.

Hoe heb je dit bereikt?

Collectief willen winnen is denk ik het belangrijkste. Dit is ook één van de kernwaarden van DataByte. Als je iets wilt bereiken, moet je er iets voor doen. Je hebt altijd wel wat tegenslagen of dingen die je moet overwinnen. Het is vooral gewoon doen.

Begin dit jaar heb je ook de Servicedesk Award gewonnen, hoe was dat?

Ja, dat klopt ja. De Servicedesk Award heb ik gewonnen omdat ik de meest uitmuntende klantbeoordelingen had van het eerste kwartaal dit jaar. Hoe ik dit heb bereikt? Problemen oplossen binnen de SLA afspraken en altijd goede service verlenen. Klanten zeggen vaak dat ik erg enthousiast ben, dus ik denk dat dat wel meespeelt.

Hoe zorg je voor goede service?

Goed contact opbouwen met de klant. Ik heb vaak dezelfde contactpersoon/gebruiker aan de telefoon, je leert elkaar dan kennen via de telefoon. Je bouwt een band met elkaar op, klanten zijn blij me weer te spreken en ze hebben vertrouwen in mij.

Bij één klant werd er zelfs op de werkvloer over mij gesproken als een collega printproblemen had. Dan vertelden ze tegen elkaar:  “Als je printproblemen hebt, vraag naar Bart.” Dat zijn de leuke dingen, daar doe je het voor. Ik wil mezelf blijven ontwikkelen en klanten zo snel mogelijk helpen door de juiste dienstverlening bieden.

Wat is je advies voor nieuwe collega’s?

Jezelf zijn, open staan voor nieuwe avonturen/uitdagingen, jezelf blijven ontwikkelingen, niet bang zijn om te vragen en niet bang zijn om fouten te maken.

Van collega’s om je heen leer je veel. De telefoon aannemen, verschillende klanten bedienen, een band opbouwen met gebruikers/contactpersonen, jezelf technisch ontwikkelen. Er is veel kennis aanwezig bij DataByte, maak daar slim gebruik van en dan word je vanzelf succesvol!

Magazine DataByte
Meer weten?

Neem contact op met Monica!

Enthousiast geworden?