Ansgar vertelt | Medewerker van het kwartaal Q2-2023

Inspiratie: werken bij

Medewerker van het kwartaal Q2-2023

  • Tim van der Woude
  • Leestijd: 4 minuten
  • 24-8-2023

Ansgar benoemd tot medewerker van het kwartaal Q2-2023

Ansgar aarzelt niet om zijn ideeën te delen! “Nee heb je, ja kun je krijgen” is dan ook zijn motto.  In zijn huidige rol als UX-designer heeft Ansgar écht impact gemaakt binnen DataByte. Door o.a. het introduceren van visuele ontwerpen binnen onze applicaties heeft Ansgar de titel Medewerker van het kwartaal binnengesleept. Maar ook zijn tomeloze inzet voor zowel klanten als collega’s is niet onopgemerkt gebleven. In ‘zijn’ applicatie Loket2Afas is hij een verbindende factor geweest tussen de gebruikers en developers.

Gefeliciteerd Ansgar! Hoe vind je het om medewerker van het kwartaal te zijn? Had je het verwacht?

Ik had absoluut niet verwacht dat ik medewerker van het kwartaal zou worden. Tijdens de bekendmaking op de kwartaalbijeenkomst kreeg ik erg mooie complimenten van Ronald. Op dat moment is de ‘winnaar’ nog niet bekend. Vervolgens zag ik plotseling mijn gezicht op het scherm, met daarboven de tekst: medewerker van het kwartaal. Daar moesten mijn directe collega’s achter zitten, maar ze hebben helemaal niks door laten schemeren. Vandaar dat ik het ook niet verwacht had. Een hele leuke verassing!

Waarom denk je dat je genomineerd bent?

Voor mijn gevoel heb ik ‘gewoon’ mijn werk gedaan. Wel heb ik mezelf hard gemaakt voor het feit dat front-end design een prominentere rol moet hebben binnen (nieuwe) projecten. Door een applicatie eerst aan de voorkant op te maken in de huisstijl van een (potentiële) klant, gaat de klantvraag veel meer leven. Hiermee wordt een flink stuk rework voorkomen. Eigenlijk heb ik hierin de stoute schoenen aangetrokken en ben ik aan de slag gegaan met visuele ontwerpen, puur omdat ik vormgeving het leukste vindt. Daarnaast merkte ik dat er in een aantal trajecten veel aannames gedaan werden. Door aan de voorkant van het proces deze designs in te zetten, merkte ik dat we vaak tot betere inzichten kwamen. Dit wordt heel erg gewaardeerd door onze klanten. Vaak creëren we toch een soort ‘wow’-effect bij de klant als de ‘schets’ voor een applicatie direct in hun huisstijl opgemaakt is.

Loket2AFAS wordt door je collega’s “jouw” applicatie genoemd, waarom zeggen ze dat zo?

Omdat ik Lead Developer ben binnen dit project. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor zowel de technische functionaliteiten, als de vormgeving van deze applicatie. Ik onderhoud hierin ook alle contacten met AFAS Software en met Loket.nl. Beide partijen zijn bij alle projectfases nauw betrokken geweest. Maar het belangrijkste binnen deze applicatie is het communiceren met de gebruikers. Zij werken dagelijks met deze applicatie en weten het beste welke functionaliteiten nog ontbreken. Hier ben ik als verbindende factor tussen gebruikers en de backend developers aan de slag gegaan. Meestal heb je op voorhand al wel een idee hoe een bepaalde oplossing eruit gaat rollen. Dan is het erg leuk om de stakeholders te overtuigen van dit idee. Het managen van dit ‘spanningsveld’ tussen gebruikers en developers is een van de mooiste uitdagingen binnen zo’n project.

Je bent je volop aan het ontwikkelen. Welke stappen heb je al gezet? En wat is voor jou de volgende stap?

Ik ben binnengekomen bij DataByte als stagiair op de softwareafdeling. Vervolgens ben ik dienst getreden als Software developer. Inmiddels heb ik mezelf de functie UX-designer “toegeëigend”. Ook hiervoor is ruimte binnen DataByte! Het volgen van cursussen en/of opleiding wordt gestimuleerd, zo heb ik laatst een cursus UX-design met succes afgerond. Voor de toekomst lijkt het mij super tof om een stijlgids te ontwikkelen voor onze interne applicaties. In veel gevallen worden deze applicaties dagelijks gebruikt. Vanuit een employer branding oogpunt vind ik het dus belangrijk om door middel van design écht het merk te laden bij onze collega’s!

Als je nou één applicatie mocht kiezen om jezelf op stuk te bijten, wat zou je dan kiezen?

Systemen waar je bepaalde voortgangen mee kan meten vind ik erg interessant. Of systemen waar de gebruiker centraal staat. Ik ben van mening dat design hier een cruciale rol in speelt. Door het toevoegen van visuele prikkels is het mogelijk om gebruikers te motiveren om hun voortgang een extra zetje te geven. Een mooi voorbeeld hiervan is de ‘Leermeter’ van Curio. Door hierin illustraties te zetten is de voortgang van studenten veel visueler geworden. Zeker voor deze jongere doelgroep is dit erg effectief gebleken. Het lijkt me tof om een langere periode met één project bezig te zijn, zodat ik hier de volledige focus op kan leggen. Nu lopen er vaak meerdere projecten naast elkaar.

Heb je dé gouden tip voor collega’s om medewerker van het kwartaal te worden?

Ik denk dat je toch iets bijzonders moet doen om ‘eruit’ te springen zodat je opvalt. Maar: doe vooral waar je goed in bent! En durf je ideeën te delen. Ik denk dat er veel mensen zijn die hun ideeën toch niet altijd uiten. Nee heb je, ja kun je krijgen is mijn persoonlijke ervaring binnen DataByte. Voor hetzelfde geld komt er iets heel moois uit. Ik heb mezelf ook hard gemaakt voor mijn ideeën en dat wordt gewaardeerd, daar is dit interview een mooi voorbeeld van. Probeer het gewoon! En denk niet altijd te zwaar of te serieus. Ook van ideeën die als minder zinvol beoordeeld worden, kan je veel leren. Hierop acteren wordt juist gewaardeerd doordat je initiatief toont. Daarnaast wordt het binnen DataByte enorm gewaardeerd als je klaar staat voor je collega’s en deze helpt waar nodig. Ook het nemen van verantwoordelijkheid zie ik als een belangrijke competentie.

Enthousiast geworden?