Monica

Monica vertelt | Medewerker van het kwartaal Q3-2022

Inspiratie: werken bij

Medewerker van het kwartaal Q3-2022

  • Jasmijn Maas
  • Leestijd: 2 minuten
  • 9-11-2022

Monica benoemd tot medewerker van het kwartaal Q3-2022

Monica heeft het afgelopen kwartaal de HR afdeling gedragen op een hele sterke manier. Zij nam de verantwoordelijkheid op zich in een tijd dat de afdeling het moest doen met een vaste kracht minder. Ze liet zich absoluut niet afschrikken door onbekende werkzaamheden. Sterker nog, ze nam het initiatief, zette een stapje extra en zorgde ervoor dat iedereen de juiste aandacht kreeg. De benoeming tot medewerker van het derde kwartaal van 2022 is dus meer dan verdiend!

Gefeliciteerd Monica! Had je dit zien aankomen?

Nee totaal niet. Medewerker van het kwartaal wordt normaliter geregeld door HR. Die ochtend vroeg ik aan Peter wie de genomineerde was, dit heeft hij niet verteld maar er overheen gepraat. Wel moest ik een bos bloemen regelen want de genomineerde zou die avond bij de kwartaalbijeenkomst zijn. Ik heb het los gelaten omdat ik wist dat Peter het op dat moment regelde. Op het moment dat Peter tijdens de uitreiking zijn zin begon met: ‘Róisín was een tijd met zwangerschapsverlof…’, dacht ik ‘oh nee’.

De kernwaarden ‘Blijven ontwikkelen’ is een reden geweest dat collega’s op je hebben gestemd, hoe vind je zelf dat je deze kernwaarden hebt vervuld het afgelopen kwartaal?

Er is voor mij veel veranderd de laatste tijd. Voorheen deed ik werving en selectie, waar ik nu voornamelijk gefocust ben op het voeren van gesprekken met medewerkers en heb ik verzuimbegeleiding op me gepakt. Daar heb ik best veel in geleerd, maar voornamelijk toen Róisín met verlof ging zijn er veel pittige werkzaamheden op mijn bordje gekomen die bijna nooit voorkomen. Ik heb vaak gedacht: ‘hoe ga ik dit aanvliegen’ en ‘hoe gaan we dit doen’. Daarin heb ik natuurlijk ook fouten gemaakt, gelukkig mag dit bij DataByte. Het maken van fouten vind ik erg vervelend, alles graag foutloos willen doen zit gewoon in me. Achteraf heb ik ervaren dat het maken van fouten juist erg leerzaam is. De volgende keer pak je het namelijk heel anders aan.

Wat is de belangrijkste drempel die je hebt overwonnen?

Dat ik meer op mezelf moet vertrouwen en dat ik ook onbekende werkzaamheden kan aanpakken. Ik heb het afgelopen kwartaal vaak getwijfeld en zei tegen mezelf ‘dat kan ik helemaal niet’. Maar uiteindelijk bleek ik het toch te kunnen, wel dankzij de steun die ik kreeg van mijn collega’s natuurlijk.

Waar ben je het meest trots op?

Ik ben trots dat we met z’n tweeën de operatie hebben kunnen laten doordraaien. Daarnaast ben ik ook trots dat ik zoveel heb geleerd door de verschillende facetten en diverse casussen die deze maanden op mij zijn afgekomen. Ik had dit nooit gekund zonder de hulp van Peter en Niki. Ik ben dan ook vooral trots op Niki, zij was nog maar 2,5 maand in dienst op het moment dat Róisín met verlof ging. We hebben elkaar door de hectiek tijdens deze maanden goed leren kennen. Zoals Niki het achteraf zei: ‘We hebben het samen maar mooi gechefd’.

Wat vind je van de verkiezing?

Ik vind het een mooi gebaar, je voelt op dat moment écht dat stukje waardering. De cheque die ik tijdens de kwartaalmeeting in ontvangst hebben mogen nemen staat dan ook vol trots in mijn woonkamer. Ik krijg veel reacties van mensen die langskomen. Ze staan er van te kijken dat dit zo groots wordt aangepakt bij DataByte. Ik vind het dan ook erg bijzonder en het is iets wat blijkbaar maar weinig werkgevers doen.

Mijn gouden tip voor collega’s

‘Fouten maken mag! Wanneer je een veilige omgeving creëert en kansen krijgt om nieuwe dingen op te pakken, vertrouw dan op je zelf en probeer het!’

Over medewerker van het kwartaal

Ieder kwartaal wordt een medewerker van DataByte benoemd tot ‘Medewerker van het kwartaal’. Een hele eer, want die titel krijg je niet zomaar. De medewerker van het kwartaal heeft uitzonderlijk werk geleverd waarbij tenminste één kernwaarde van DataByte sterk tot uiting is gekomen.

Onze zes kernwaarden zijn niet verzonnen, maar ze zijn ontdekt door klanten die werken met de deskundige en gedreven medewerkers van DataByte. Klanten vinden de kernwaarden terug in ons gedrag:

DataByte

Begin 2015 zijn de kernwaarden van DataByte vastgesteld. Peter Bijker, directeur bij DataByte, geeft aan: “Ze zijn typerend voor hoe wij werken, wat wij belangrijk vinden en wat ons drijft.”

Op de vraag waarom het zo belangrijk is dat medewerkers deze kernwaarden uiten, stelt Peter: “De kernwaarden zijn een onderdeel van de identiteit van DataByte. Dit zijn de waarden die wij onze klanten tonen en hen willen laten voelen. Op basis hiervan is het de keuze aan (potentiële) klanten om te bepalen of wij bij hen passen.”

Monica
Enthousiast geworden?