Wifi helpt deelnemers bij het Leger des Heils op weg naar herstel

Case

Leger des Heils.

Wifi helpt deelnemers op weg naar herstel

Met Wifi kunnen onze deelnemers aan de slag om hun leven weer op de rit te krijgen.

Met het wifi-netwerk gefaciliteerd door DataByte hebben deelnemers bij het Leger des Heils/Maatschappelijk Centrum Rotterdam e.o. razendsnel internet en hebben medewerkers altijd toegang tot webbased applicaties. Het Leger des Heils noemt de mensen die zij begeleiden bieden geen ‘cliënten’, maar ‘deelnemers’, omdat zij actief deelnemen aan programma’s en begeleiding. Peter Luyendijk, Facilitair Manager, vertelt dat een goede internetverbinding hierbij eigenlijk een noodzakelijk goed is voor deelnemers.

Met het wifi-netwerk gefaciliteerd door DataByte hebben deelnemers bij het Leger des Heils/Maatschappelijk Centrum Rotterdam e.o. razendsnel internet en hebben medewerkers altijd toegang tot webbased applicaties. Het Leger des Heils noemt de mensen die zij begeleiden bieden geen ‘cliënten’, maar ‘deelnemers’, omdat zij actief deelnemen aan programma’s en begeleiding. Peter Luyendijk, Facilitair Manager, vertelt dat een goede internetverbinding hierbij eigenlijk een noodzakelijk goed is voor deelnemers.

Over het Leger des Heils

Het Leger des Heils is één van de meest bekende hulpverleningsorganisaties in Nederland. Ooit gestart in Engeland onder de naam Salvation Army, bieden inmiddels 128 landen verschillende soorten opvang, (geestelijke) gezondheidszorg, jeugd- en ouderenhulp, preventie en maatschappelijk herstel.
Naast deze zorg zet het Leger des Heils zich intensief in voor de ontwikkeling van nieuwe vormen van hulpverlening, zodat hulpvragen nog beter beantwoord kunnen worden.
Het Leger des Heils beschikt over 300 locaties in Nederland. Het Leger des Heils/Maatschappelijk Centrum Rotterdam beschikt inmiddels over 25 locaties in de regio Rotterdam.

Met mensen voor mensen

Het landelijke Leger des Heils werkt met mensen voor mensen. Hulpbehoevenden, bijvoorbeeld alleenstaande (tiener)moeders, gezinnen, jongeren en senioren, die aan de rand van de samenleving staan, kunnen op veel locaties in Nederland terecht voor bed, bad en/of brood. Er zijn afdelingen voor dagopvang en nachtopvang, maar ook verpleegafdelingen, begeleid woonvoorzieningen en reintegratiewerkplaatsen waar dagelijks honderden mensen onderdak en/of begeleiding krijgen. Peter, werkzaam aan de locatie Kooikerweg in Rotterdam, legt uit: “Sommige mensen hebben he-le-maal niets. Het is belangrijk dat zij weer regie krijgen over hun eigen leven. Dat kan met onze hulp bij het vinden naar een vaste woonplek, het wegwerken van financiële schulden of het zoeken naar werk. En geloof het niet, ook internet helpt hen daar bij.”

Onvoldoende pc’s zorgden voor ergernissen

Peter vertelt: “Op de meeste locaties in de regio Rotterdam stonden een aantal pc’s met vaste internetaansluitingen waar deelnemers informatie konden opzoeken of contact konden leggen met de juiste instanties. Alles werkt tegenwoordig digitaal, dus ook het invullen van formulieren of het aanmaken van een account. Maar er waren niet voldoende pc’s beschikbaar voor zoveel deelnemers of ze werden gebruikt voor onjuiste doeleinden, denk aan het spelen van games of het kijken van YouTube-filmpjes. Dat wekte frustratie op.”

Managed wifi is een onmisbaar hulpmiddel

Drie jaar geleden nam Peter, samen met zijn ICT-collega, het besluit dat het anders moest voor de meer dan twintig locaties in de regio Rotterdam. Voor iedereen toegang tot draadloos internet was de oplossing. Peter: “Frappant is dat bijna al onze deelnemers wél een gsm hebben. Dus zodra zij internet hebben, kunnen ze aan de slag om hun leven weer op de rit te krijgen zonder dat zij op een pc moeten wachten.”

Hij schakelde DataByte in voor advies en hulp. Accespoints werden aangelegd en de snelheid werd gecontroleerd. Daarnaast werd afgesproken dat DataByte de internetverbinding monitort en in geval van nood ingrijpt.

Hoe reageren de deelnemers op draadloos internet? “Het werkt ideaal, we hebben een goede en snelle Wi-Fi. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat massaal grote bestanden als films worden gedownload die dat kan belemmeren”, lacht Peter.

DataByte, een ICT-organisatie die ons begrijpt

Waarom koos het Leger des Heils voor DataByte? Peter is stellig: “Het persoonlijk contact is erg prettig. Ik heb een vast contactpersoon die ook nog eens een oprechte interesse heeft in onze organisatie. Ik kan in principe bij iedere ICT-leverancier terecht voor wifi, maar een ICT-bedrijf dat onze visie begrijpt en ons verhaal steunt, is wat ik wil. Daarnaast kan ik hem altijd bellen. Met DataByte heb ik inmiddels een waardevol partnership opgebouwd en is er geen sprake van een klant-leveranciersrelatie.”

Peter geeft aan dat het advies- en implementatietraject prima is verlopen. Van inventariseren tot testen. “We zijn enkele jaren geleden gestart met managed wifi in ons nieuwe pand in Gouda. Dat is zo goed bevallen dat inmiddels 24 locaties in de regio Rotterdam ermee uitgerust zijn. Daarnaast hebben niet alleen deelnemers toegang tot een goed en snel draadloos internet, maar sinds 2017 gebruiken medewerkers op vijf locaties het inmiddels ook. Ik heb veel vertrouwen in deze internetaansluiting, zodat ik me niet druk hoef te maken over veiligheid van webbased applicaties waar persoonsgegevens van onze deelnemers in kunnen staan. Bij alle medewerkers staan het integer omgaan met en de bescherming van persoonsgegevens bovenaan de lijst.”

Meer over onze dienstverlening bij het Leger des Heils: