Curio: Studievoortgang dagelijks in beeld met Studievoortgangsmeter

Case

Curio

Studievoortgang dagelijks in beeld met Studievoortgangsmeter

Het roer om

Het roer moest moest om en dat heeft dit onderwijsteam dan ook gedaan. Leren zichtbaar maken voor de driehoek student, school, bedrijf werd mogelijk door een leerapplicatie te maken.

Volution DataByte

In 2015 stond één van de 50 opleidingen van mbo-school het toenmalig Markiezaat College in Bergen op Zoom (nu genaamd Curio) onder zwaar inspectietoezicht, want de onderwijsinstelling moest o.a. de studievoortgang, het leren op school en in de BPV en de begeleiding van de studenten beter inzichtelijk maken. Het roer moest om en dat heeft dit onderwijsteam dan ook gedaan. Leren zichtbaar maken voor de driehoek student, school, bedrijf werd mogelijk door een leerapplicatie te maken. Andere teams waren erg enthousiast en wilden aansluiten. Daartoe was het prototype niet uitgerust. Zodoende besloot de school in 2017 een partner te zoeken voor het doorontwikkelen en opschalen van de nieuwe leerapplicatie.

In 2015 stond één van de 50 opleidingen van mbo-school het toenmalig Markiezaat College in Bergen op Zoom (nu genaamd Curio) onder zwaar inspectietoezicht, want de onderwijsinstelling moest o.a. de studievoortgang, het leren op school en in de BPV en de begeleiding van de studenten beter inzichtelijk maken. Het roer moest om en dat heeft dit onderwijsteam dan ook gedaan. Leren zichtbaar maken voor de driehoek student, school, bedrijf werd mogelijk door een leerapplicatie te maken. Andere teams waren erg enthousiast en wilden aansluiten. Daartoe was het prototype niet uitgerust. Zodoende besloot de school in 2017 een partner te zoeken voor het doorontwikkelen en opschalen van de nieuwe leerapplicatie.

Over Curio

Curio in Bergen op Zoom biedt technische mbo-opleidingen op onderstaande vakgebieden:

Engineering, Construction en Maintenance, Installatietechniek en Elektrotechniek, Mobiliteit en Logistiek, Procestechniek, Vliegtuigtechniek, Gebouwde omgeving en Vormgeving.

Hun visie op onderwijs: een carrière start al op school. De studenten leren niet in een onderwijssetting maar in een werksetting. Hierdoor worden student en bedrijfsleven optimaal verbonden tot maximaal rendement voor beiden.

Directeur Jeroen van den Oord vertelt: “Wij zijn al jaren klant van DataByte, zij leveren ons o.a. digiborden en laptops. Maar ik wist niet dat ze ook een uitgebreide software-afdeling hebben die nauw samenwerkt met de onderwijstak van DataByte genaamd ‘Volution’. Tijdens een gesprek met onze accountmanager Charles Blesgraaf over de uitdagingen die we op dat moment hadden, kwam dit ter sprake. Daarna ging het balletje rollen en al snel kwamen we in contact met het team van Martijn Hendrikx, manager Software. Samen gingen we aan de slag om de Studievoortgangsmeter (SVM) door te ontwikkelen.”

De leerapplicatie leidt tot betere begeleiding

Martijn vertelt: “De SVM laat de voortgang en de ontwikkeling van de student zien. Je ziet de nominale lijn (gemiddeld tempo van de gemiddelde student landelijk) naast de eigen voortgang. Zo ziet de student voortdurend of hij voor, achter of op schema loopt. Leerbedrijven, studenten en docenten zien hetzelfde en dat maakt de begeleiding krachtig, want het zorgt ervoor dat ze gerichter met elkaar in gesprek kunnen gaan.”

Jeroen vult aan: “Onze studenten zijn veel buiten de deur, aan het werk bij praktijkbedrijven. Wel zo makkelijk; dankzij de SVM hebben we hun studievoortgang toch dagelijks in beeld.”

Testen zorgt voor een applicatie die naar tevredenheid werkt

Stafmedewerker Onderwijs en Innovatie, Mariska Dijke, was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de SVM. Mariska: “Teams wilden onderwijskundig en qua gebruikersgemak aanpassingen in de applicatie. We hebben elk schermpje samen bekeken en getest in het projectteam waardoor niets een verrassing was. Hierdoor kunnen docenten ook gemakkelijk zelf uitleg geven aan de studenten en leerbedrijven.”

Jeroen voegt daar aan toe: “Het belangrijkste is dat studenten, docenten en praktijkbegeleiders erg te spreken zijn over de duidelijkheid qua voortgang en het samen- werken als driehoek. Dat daarnaast de inspectie drie maal op rij tevreden was is een belangrijke bijvangst.”

Eenvoudig uit te rollen bij andere scholen

Martijn enthousiast: “De SVM is een leerapplicatie geworden die leren ècht zichtbaar maakt. De applicatie kan eenvoudig ook bij andere scholen worden uitgerold door middel van universele koppelingen met OnStage (volg- en registratiesysteem stages, deeltijdtrajecten en werkperiodes) en S-BB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) zodat we kwalificatiedossiers en keuzedelen steeds actueel houden.”

Meer weten over de Studievoortgangsmeter? Ga naar vo-lution.nl/svm.

Meer over onze dienstverlening bij Curio: