Stage DataByte

Bram vertelt | Werken als stagiair op de Servicedesk

Inspiratie: werken bij

Werken als Stagiair Servicedesk

  • Monica Rommelse
  • Leestijd: 2 minuten
  • 11-11-2021

Bram vertelt over zijn stage op de Servicedesk

Bram Nuwolt vertelt: Sinds september loop ik mijn tweedejaars stage op de Servicedesk met als einddoel mezelf ontwikkelen om uiteindelijk op hetzelfde niveau te kunnen werken van een 1ste lijns Servicedesk Engineer.  Op dit moment studeer ik Expert IT Systems en Devices niveau 4 op het Scalda in Vlissingen. Begin september ben ik bij DataByte gestart als tweedejaars stagiair Servicedesk Engineer.

Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?

Om kwart over 8 start ik met het bekijken van mijn mailbox. Na het bijwerken van mijn mailbox ga ik aan de slag met de openstaande tickets in Autotask. Naast de openstaande tickets ontvang ik al vroeg op de dag de eerste nieuwe tickets, voor de nieuwe tickets help ik de klant telefonisch. Op die manier zorg ik ervoor dat het probleem zo snel mogelijk wordt opgelost. Daarnaast werd ik al snel na de start van mijn stage onderdeel van een klantteam. Dit houdt in dat ik samen met een Servicedesk Engineer een grote klant bedien. Ook hier vul ik een gedeelte van mijn dag mee.

Wat leer je allemaal?

De tickets zijn heel divers, van Microsoft Office tickets tot aan klanten/gebruikers die niet kunnen inloggen, accounts aanmaken, telefoonnummers aanpassen, rechten toepassen en aanpassen in Azure, Sharepoint en mailboxen.

In de afgelopen twee maanden heb ik al veel geleerd, zowel in de techniek als op communicatief vlak. Technisch ontwikkel ik mijzelf op het gebied van Servers, Azure en Microsoft Office 365.
Op communicatief vlak leer ik veel over het op de juiste manier omgaan met klanten en gesprekstechnieken.

Wat vind je het moeilijkst?

Back ups op servers, je krijgt in een ticket een foutmelding, alleen is niet duidelijk waar de foutmelding zit. Dat is veel zoeken en onderzoeken. Hierbij krijg ik hulp van Servicedesk Engineers en mijn stagebegeleider Bart Deijkers.

Hoe word je begeleid?

Erg fijn en goed. Iedere week heb ik een gesprek met mijn stagebegeleider Bart. Dan evalueren we de week, hoe het is gegaan, wat er goed gaat en waar ik tegen aan ben gelopen. Samen luisteren we een paar telefoongesprekken terug. Dan krijg ik tips hoe ik mijn communicatie kan verbeteren. Daar heb ik veel aan en leer ik erg veel van. Als ik vragen heb over de klant die ik bedien kan ik bij Roy, Servicedesk Engineer terecht. Hij weet alle ins en outs van de klant.

Aan het begin van mijn stageperiode kreeg ik een uitleg over mijn werkzaamheden als stagiair, dit is opgedeeld in fases. Zodat het overzichtelijk is, en zodat ik weet wat er van mij verwacht wordt per periode. Daarnaast kunnen we zo per periode goed kijken wat mijn ontwikkeling is.

Wat vind je leuk aan het stagelopen bij DataByte?

De variatie in tickets, dit zorgt voor afwisseling. Daarnaast vind ik het probleem uitzoeken en oplossen voor de klant heel erg leuk. De combinatie van techniek en klanten helpen, maakt DataByte voor mij de ideale stageplaats.

Wat is het doel aan het einde van je stage?

Na mijn stage wil ik mee kunnen draaien als eerste lijns Servicedesk Engineer. Als ik door ga zoals ik nu bezig ben, dan moet dat zeker lukken.

Tips voor andere stagiaires die een stageplaats zoeken?

Op het eerste gezicht lijkt het misschien een beetje veel. Leer in stappen te werken aan tickets. Een groot probleem kan je opdelen in kleine onderdelen/stappen.

De eerste week heb ik veel meegekeken met een collega, de week erna kreeg ik zelf mijn eerste tickets. Alles gaat in stappen, eerst krijg je de makkelijke tickets, maar die worden steeds moeilijker, en dus leuker. Wees niet bang om vragen te stellen aan collega’s, iedereen wilt elkaar helpen. Het is een fijne stageplaats waar ik mij op mijn gemak voel.

Magazine DataByte
Meer weten?

Neem contact op met Monica!