Michiel Swaans vertelt | Werken als Pre-Sales Consultant bij DataByte

Inspiratie: werken bij

Werken als Pre-Sales Consultant bij DataByte

  • Monica Rommelse
  • Leestijd: 2 minuten
  • 10-3-2021

‘De mix tussen grote complexe en kleinere klanttrajecten vind ik zo leuk!’

Michiel Swaans is sinds 1 januari in dienst bij DataByte in de functie van Pre-Sales Consultant. Hoe is het om te werken als Pre-Sales Consultant bij DataByte en hoe ervaart Michiel zijn functie? Wij vroegen het hem uitgebreid!

Dat is uiteindelijk waar ik het voor doe: Klanten helpen met vernieuwing van de ICT omgevingstructuur!

Na de eerste week ben ik meteen met klanttrajecten aan de slag gegaan. Ik had al veel ervaring in deze functie, dus ik kon best snel binnen DataByte trajecten oppakken. Mede hierdoor ben ik snel in het werk gerold. Ik houd mij bezig met kleine en grote klanttrajecten. Vorige week hebben we nog een leuk succes gescoord, dat is uiteindelijk waar ik het voor doe. Klanten helpen met vernieuwing van de ICT omgeving! In dit geval was het een klant met meerdere locaties, en een complexe omgeving. Tijdens dit traject heb ik samen gewerkt met mijn collega Pre-Sales Consultant, een Accountmanager en een Sales Support medewerker.

Ik bedenk de oplossing voor klanten, welke ik aan tafel toelicht.

Wat ik als Pre-Sales Consultant doe wisselt, de ene dag begin ik thuis en heb ik om 10 uur een klantafspraak, daarna rij ik door naar kantoor en evalueer ik de afspraak. Ik bespreek met Sales Support (Binnendienst) welke zaken er uitgezocht dienen te worden. Daarnaast ben ik bezig met het uitwerken van een ander traject en komt er nog een vergadering tussendoor. De andere dag ben ik bezig met dingen uitzoeken om samen met de Innovatie Manager nieuwe diensten op te zetten om ons portfolio voor klanten verder uit te breiden.  Ook heb ik regelmatig overleggen met leveranciers en partners, al met al heel afwisselend dus. Gemiddeld heb ik 4 klantafspraken per week. Ik ga vaak met een Accountmanager naar de klant of virtueel via Microsoft Teams en voer de inhoudelijke gesprekken. Ik bedenk de oplossing, welke ik aan tafel toelicht.

Wat ik zo leuk vind aan de functie?

Wat ik leuk vind aan de functie zijn de adviesgesprekken met de klanten en het uitwerken van de voorstellen die de klant gaat gebruiken om zijn ICT omgeving te verbeteren. Veel klanten zitten nu in de transitie richting de Cloud. De klant begeleiden in deze trajecten vind ik erg mooi om te doen. Om jullie een beeld te geven: Een gemiddeld traject duurt 2 tot 6 weken.

Het speelveld tussen Sales en Infra is de grootste uitdaging.

De grootste uitdaging is het speelveld tussen Sales en Infra. We willen iets verkopen, (vaak maatwerk of nieuwe dingen) en mijn Infra collega’s moeten het kunnen uitvoeren/borgen. Die combinatie is een uitdaging.
Ik zorg dat de Engineers van de klant zo snel mogelijk in het traject betrokken worden, dan kunnen zij meedenken met de oplossing voor de nieuwe omgeving. Zij komen tenslotte vaak bij de klant en moeten het uiteindelijk uitvoeren.

De mix tussen klanttrajecten leveren mij meer werkgeluk op

Successen boeken we met elkaar, in een team met een mooie order. De mix tussen grote complexe en kleinere klanttrajecten vind ik hier zo leuk. Dat miste ik bij mijn vorige werkgever en heb ik hier wel. Dit levert mij meer werkgeluk op.

Door de afwisseling  in werkzaamheden en trajecten leer ik elke dag nieuwe dingen bij!  Werken bij DataByte raad ik om verschillende redenen aan: Om te beginnen het warme ontvangst toen ik hier begon, ik voelde mij meteen thuis!  Maar zeker ook de werksfeer. In mijn functie heb ik de mogelijkheid om mijn eigen agenda in te delen, ik krijg daarmee veel vrijheid. Die verantwoordelijkheid komt erbij, maar die pak ik graag!

Voor deze functie is het belangrijk dat je communicatief vaardig bent, stevig in je schoenen staat en stressbestending bent. Je denkt met de klant mee, je inventariseert de wensen en maakt een voorstel op papier. Je moet weten hoe het technisch in elkaar steekt, dat zet je op papier voor de klant. De uitvoering doen mijn Infra collega’s. Soms presenteer ik het voorstel echt bij de klant, in andere gevallen gaat het voorstel zonder presentatie naar de klant. Klanten moeten vertrouwen in ons hebben. Door de afwisseling  in werkzaamheden en trajecten leer ik elke dag nieuwe dingen bij!

Enthousiast geworden?
Meer weten?

Neem contact op met Monica!