Bas Bresser vertelt | Van student naar medewerker

Inspiratie: werken bij

Van student naar medewerker

  • Monica Rommelse
  • Leestijd: 2 minuten
  • 9-2-2021

‘In mijn ogen is de Servicedesk de beste plek waar je na je studie kan beginnen’.

Bas Bresser is ruim een half jaar in dienst bij DataByte in de functie van Servicedesk Engineer. Van student naar medewerker. Best een spannende stap. Hoe zag zijn ontwikkeling eruit? We spreken Bas er uitvoerig over!

Wat doe je precies als Servicedesk Engineer 1e lijns?

Op de Servicedesk ondersteunen wij onze klanten op het gebied ICT.  Wij helpen gebruikers, bieden ondersteuning en mochten vragen te gecompliceerd worden, zetten wij deze door naar onze collega Servicedesk Engineers van de 2de lijns. Klanttevredenheid staat hoog in het vaandel, we streven naar optimale dienstverlening. In mijn functie zit ik veel aan de telefoon met klanten en beantwoord ik de vragen van klanten zo snel mogelijk.

Wat vindt je zo leuk aan het werken op de Servicedesk?

Het leukste vind ik het klantcontact, soms ook minder leuk of wat lastiger wanneer een klant niet blij is. Ik help graag mensen, wil het graag voor ze oplossen, op die manier kan ik echt iets voor de klant betekenen. Ik leer de klant kennen, zo bouw ik een band met ze op. Daarnaast leer ik ontzettend veel, sommige dingen zijn minder complex om te leren dan ik van te voren dacht. Door het in de praktijk te doen leer ik het snelst en makkelijkst.

Wat is tot nu toe je grootste uitdaging?

De hoeveelheid werkzaamheden die tegelijkertijd op me afkomen. We werken met SLA’s, dit betekent dat ik binnen een bepaalde tijd een ticket moet oppakken en binnen bepaalde tijd het probleem moet oplossen. In het begin was dit even wennen, maar inmiddels heb ik geleerd door te pakken.

 

Afgelopen zomer heb je je ICT diploma behaald, wat is de aansluiting van je studie met je nieuwe baan?

Het is een aardige overstap, hiermee bedoel ik van student naar het werkveld. Dat is, in positieve zin, een hele omschakeling. Op school deed ik alles liever zelf, nu werk ik graag samen met collega’s.

Tijdens mijn studie heb ik o.a. geleerd om servers te bouwen/installeren. Hiermee zie ik nu de beste aansluiting, doordat ik dat tijdens mijn studie heb geleerd weet ik nu hoe ik de server moet onderhouden en dingen moet toevoegen. In mijn vrije tijd was ik altijd bezig om thuis dingen uit te proberen/ te hobbyen in de ICT. Natuurlijk heb ik de basis op het gebied van Servicedesk tijdens mijn studie geleerd. Nu, in de praktijk leer ik het beste.  Op school waren het fictieve opdrachten. Als ik nu iets kapot maak, heeft dit invloed op de klant/netwerk. Dit wil ik natuurlijk ten alle tijden  voorkomen.

 

Hoe zorg je ervoor dat je jezelf verder ontwikkelt? Wat heb je geleerd in het eerste halfjaar?

Dit gaat automatisch. Van mijn fouten leer ik, zo kan ik mezelf verbeteren. De telefoon aannemen vond ik in het begin best spannend, nu is het zo normaal en denk ik er niet meer over na. Op het gebied van communicatie heb ik ook veel geleerd: ‘hoe breng ik dit het beste over naar de klant?’. Hier ben ik bewust mee bezig.

Technisch heb ik mezelf ontwikkeld in VMware, VMware ziet er ingewikkeld uit maar is overzichtelijk als je erin verdiept. Daarnaast op het gebied van back-ups, kan ik nu ook achterhalen waarom iets fout is gelopen.  Waar je naar moet kijken. Dit geeft mij een beter inzicht in hoe ik het probleem kan oplossen.

 

Waar ben je het meest trots op?

Telefoon aannemen, hier denk ik niet meer bij na. Dat ik dat mezelf zo eigen heb gemaakt, daarnaast klanten geruststellen en ze helpen met het oplossen van problemen en het beantwoorden van hun vragen.

 

Wat is zo leuk aan een startersbaan op de Servicedesk?

Ik leer enorm veel, over mezelf, technische kennis, omgang met klanten en omgaan met weerstand. Bij DataByte kreeg ik direct de kans om heel veel te leren,  ik kreeg goede feedback.
Kortom, ik krijg bij DataByte de ruimte en mogelijkheden om mezelf te ontwikkelen.

Naast de ontwikkelingsmogelijkheden die mij erg aanspreken, heerst er een fijne en open cultuur en een informele en gemoedelijke sfeer. Het is hard werken, maar de mogelijkheden die er zijn om een potje tafeltennis te doen of tafelvoetbal in de ontspanningsruimte, maken dat er voldoende ruimte is voor ontspanning. Ook worden er pizza sessies georganiseerd voor bijscholing en drinken we aan  het einde van de week een biertje in ’t Groene Hart (het inpandige café van DataByte). In mijn ogen is de Servicedesk de beste plek waar je na je studie kan beginnen!

Enthousiast geworden?
Meer weten?

Neem contact op met Monica!