Servicedesk Engineer

Bart Deijkers vertelt | De begeleiding van stagiaires en collega’s op onze Servicedesk

Inspiratie: werken bij

De begeleiding van stagiaires en collega’s op onze Servicedesk

  • Ciska van den Brink
  • Leestijd: 2 minuten
  • 26-1-2021

‘’De functie Servicedesk Engineer is een enorme goede start voor je carrière’’

Bart Deijkers is inmiddels al ruim 5 jaar bij DataByte in dienst. Wat doet hij precies en welk ontwikkelpad heeft hij zelf bewandeld? Wij gingen het gesprek met hem aan!

Jij hebt al een aantal rollen binnen DataByte vervuld toch? Kun je ons meenemen?

Na mijn school te hebben afgerond ben ik hier gestart als Servicedesk Engineer. Die functie heb ik 2,5/3 jaar vervult. Daarna ben ik doorgegroeid naar Storingsengineer, dit was destijds een nieuwe functie binnen DataByte. In deze functie ga je op locatie naar een klant toe, wanneer de Servicedesk Engineer- collega’s er remote niet meer aan uit komen. Hierna ben ik doorgegroeid naar de buitendienst als IT Beheerder. Ik werd toen gevraagd om Servicedesk Manager te worden en die kans heb ik met beide handen aangegrepen. Het procedurele gedeelte lag mij minder. Ik heb meer affiniteit met het communicatieve, aansturen en ontwikkelen van de Servicedesk Engineers. Daar haal ik echt energie uit!
Sindsdien is dat mijn rol binnen de Servicedesk. Ik begeleid en ontwikkel stagiaires en (nieuwe) collega’s.

Hoe pak je dit aan?

Periodiek voer ik 1 op 1 gesprekken en ik loop rond op de afdeling. Ik vraag hoe het met ze gaat en waar ze tegen aan lopen of waar ik ze mee kan helpen. Daarnaast zie ik welke dingen ze nog moeten leren. Technisch help ik ze, als ik de kennis niet heb koppel ik ze aan collega’s die die kennis hebben. Daarnaast organiseren we pizzasessies om de Servicedesk Engineers technisch nóg meer bij te leren over bepaalde onderwerpen.

Wat vind je zo leuk aan je functie?

Het sociale aspect! Ik zie veel collega’s groeien en ontwikkelen, dat geeft mij een voldaan gevoel. Met de informatie waarmee ik ze heb geholpen, kunnen ze zichzelf daarna redden en onze klanten helpen. Dat geeft mij veel energie.

Hoe zorg je ervoor dat je hen verder ontwikkelt?

We sturen vanuit SLA’s. Iedere week draai ik een rapportage waarbij we uit de statistieken kunnen zien waar de verbeterpunten liggen. Dit pak ik dan op met de Servicedesk Engineer.

98% resolution time en first respons, daar stuur ik het meest op. Als ze dit niet halen, help ik ze hierbij om dit wel te halen. Dit doen we doormiddel van samen kijken naar hun werkwijze. Iedereen werkt anders. Het is juist leuk om te kijken hoe het voor die collega het beste werkt om de SLA’s te halen. Ik kijk naar de persoon zelf. Communicatie verbeteren is ook iets waarmee ik ze help/adviezen geef.

Hoe help je collega’s beter te worden in hun werk?

Doormiddel van de geplande acties en het directe contact. Tussentijds loop ik langs, op onverwachte momenten zoek ik contact op en vraag ik waar ze hulp bij nodig hebben.

Waar ben je het meest trots op?

Dat hier verschillende engineers zijn gestart als stagiaire, stapje voor stapje leren ze bij en je ziet ze groeien in hun stageperiode. Goede stagiaires nemen we aan en inmiddels zijn het zeer gewaardeerde collega Servicedesk Engineers, daar ben ik erg trots op!

Wat is je uitdaging? Wat vind je leuk aan je werk?

De diversiteit en de persoonlijke uitdaging. We hebben veel schoolverlaters die hun eerste baan bij ons hebben als Servicedesk Engineer. De omschakeling van student naar medewerker is leuk om te zien. Het is een fase in hun ontwikkeling waarbij ik ze mag helpen. De verantwoordelijkheden die je op school hebt zijn anders als de verantwoordelijkheden van de functie hier en de impact daarvan. Als je hier iets kapot maakt, kan een klant misschien niet meer werken, daar maak ik ze bewust van. Het is anders dan op school.

Waarom zou je mensen aanraden om hier te komen werken?

De functie Servicedesk Engineer is een enorm goede start voor je carrière, de diversiteit aan klanten (verschillende branches), netwerken en ontwikkel mogelijkheden die we bieden. Zo kan je bijvoorbeeld ook specialiseren in o.a. Cloud, Wifi, Switching, de Moderne werkplek. Kortom, een aanrader voor iedereen die zijn MBO ICT opleiding heeft afgerond!

Enthousiast geworden?
Magazine DataByte
Meer weten?

Neem contact op met Monica!