Amber en Charles vertellen | Werken in klantenteams

Inspiratie: werken bij

Werken in klantenteams

  • Monica Rommelse
  • Leestijd: 2 minuten
  • 19-4-2021

‘Wij blijven onze samenwerking verbeteren’

Amber (Sales Support medewerker) en Charles (Senior Accountmanager) aan het woord over werken in een klantenteam. Want, wat houdt dit precies in?

Werken in een klantenteams, dit houdt het volgende in:

Charles: Voorheen was er geen koppeling tussen een Accountmanager en een vaste Sales Support medewerker/Binnendienst medewerker. Hiervoor werd het op basis van specialisme opgepakt. Eind vorig jaar zijn er twee collega’s gestart met een pilot van een klantenteam, dit was een groot succes! Hierdoor werken we nu allemaal in klantenteams. Amber is mijn vaste aanspreekpunt op de binnendienst, dat is ideaal zo’n samenwerking. Samen bedienen we een klantset van ongeveer 80 klanten. Onze klanten zitten in de maakindustrie, MKB bedrijven en de non profit zoals educatie.

Amber: Omdat we een vaste klantenset bedienen kan ik bij grotere trajecten mee denken met de offertes en overeenkomsten. Je weet wat er speelt bij de klant, wat de klant belangrijk vindt en hoe de klant in elkaar zit. Daarnaast is het voor de klant ook duidelijk en makkelijk dat ze éen vast contactpersoon hebben bij wie ze terecht kunnen. Hier krijgen we complimenten over van klanten. Dagelijks heb ik contact met klanten, sommige aanvragen komen rechtstreeks bij mij, of komen via Charles (de Accountmanager), maar soms ook via Pré-Sales.

Snel en makkelijk schakelen

Charles: We weten wat we aan elkaar hebben,  we vullen elkaar goed aan. We schakelen gemakkelijk,  we hoeven niet te zoeken/vragen wie de aanvraag in behandeling heeft genomen. Amber pakt al mijn aanvragen op, zij weet alle statussen en daarnaast worden de aflopende contracten op deze manier goed geborgd en opgepakt.

Amber: Zelf vind ik het handig voor het verlengen van contracten en licenties. Het geheel van de klant heb ik goed in beeld. Hiervoor deed ik van alles, verschillende aanvragen, dit was veel uitzoek werk. Nu ik vaste klanten heb ben ik op de hoogte wat er speelt, het is makkelijker en leuker om daarop te anticiperen.  Als Charles bij een klant zit geeft hij stand van zaken door, het is makkelijk en snel schakelen.

We blijven onze samenwerking verbeteren

Charles: Op maandag hebben we een weekstart om half 9, waarin we de afgelopen week evalueren. We bespreken wat er die week aan komt en welke offertes prioriteit hebben. De prioriteiten kunnen opeens veranderen, escalaties pakken we gelijk op. We blijven schakelen en we blijven ons klantenteam verbeteren. Amber brengt rust met haar mee, dit is erg fijn voor mij. Ze weet alle statussen van de offertes. Daarnaast leer je elkaar steeds beter kennen en hebben we aan een half woord genoeg, hierdoor gaat de samenwerking steeds beter!

Wat ik zo leuk vind aan de functie?

Charles: in algemene zin de vrijheid die je krijgt, de ruimte om jezelf te ontplooien. DataByte is een heel gezond bedrijf en alles is netjes geregeld. Wat betreft de functie van Accountmanager krijg je veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Je maakt je eigen plannen, we bieden oplossingen op maat voor de klant, hierdoor verkopen we eigenlijk nooit ‘nee’. We spelen in op de wensen en behoeften van de klant. Wat ik daarnaast erg leuk vind is onze brede dienstverlening: software, telefonie, Infra structuur, moderne werkplek, Cloud, consultancy etc. Onderling bij de Accountmanagers is geen strijd, er heerst veel collegialiteit.

Amber: Ik ben het helemaal eens met wat Charles zegt, veel vrijheid en collegialiteit! Ik ben de jongste medewerker op de binnendienst, het is een gemengde groep in leeftijd en ervaring. Zo leren we veel van elkaar.

Ik raad mensen aan voor de functie Sales Support omdat je vrij bent in de dingen die je doet, de werkzaamheden kan je op je eigen manier uitvoeren. Daarbij de variatie in aanvragen, dit zorg voor diversiteit, hierdoor groei je in kennis.

Enthousiast geworden?
Meer weten?

Neem contact op met Monica!