VoIP installeren

Dit kunt u verwachten tijdens de installatie van een VoIP centrale

Inspiratie: nieuws

Installatie VoIP centrale

Dit kunt u verwachten tijdens de installatie
  • Ciska van den Brink, Content Manager
  • Leestijd: 2 minuten
  • 12-04-2018

Zo gaat DataByte te werk

Het is zover; u heeft de keuze gemaakt om over te stappen naar bellen via internet, ook wel VoIP bellen genoemd. Een verstandige keuze, gezien het verdwijnen van de vaste ISDN-lijnen, maar wat gaat er nu gebeuren? Wat kunt u verwachten tijdens de installatie? Blijft u wel gewoon bereikbaar?

Project engineer Joey Otte kan u geruststellen: “Tijdens de installatie zorg ik ervoor dat ik het oude toestel al helemaal configureer voordat ik het bij de medewerker op het bureau plaats. Het oude en nieuwe toestel staan naast elkaar en pas wanneer het nieuwe toestel volledig werkt, wordt het oude ontkoppeld. Medewerkers kunnen gewoon hun werk blijven doen en hoeven maar een paar minuten van hun werkplek af; alleen wanneer ik het toestel aansluit.”

Dit gebeurt er nog meer

Natuurlijk komt er nog wel meer kijken bij de installatie van een  Voice over IP (VoIP) centrale. Het begint natuurlijk allemaal met het bepalen van o.a. de call flow. Op welke toestellen moet het hoofdnummer binnenkomen? Moet er na sluitingstijd een bandje afgespeeld worden of moet er worden doorgeschakeld naar een mobiel nummer? Alles is mogelijk en wordt eigenlijk al voorafgaand aan de installatie besproken. “Natuurlijk is er tijdens de installatie nog wel ruimte voor last minute wijzigingen”, vertelt Joey.

Behalve de Callflow bepalen wordt er voorafgaand aan de installatie ook gekeken of er nog kabels moeten worden getrokken voor bijvoorbeeld een DECT-zender. Dit is een zender die het signaal verstuurt naar DECT-toestellen (draadloze telefoon). “Bij bedrijven met een werkplaats is het vaak zo dat er draadloze toestellen mee de werkplaats in worden genomen. Daar moet dan een zender komen te hangen. Vaak moet er vanuit de serverkast of patchkast kabels worden getrokken om dit te faciliteren”

Vervolgens wordt alle hardware geplaatst en de centrale ingericht waarna kan worden gestart met VoIP zakelijk bellen.

Hoe lang duurt een installatie?

Joey: “Dat is erg afhankelijk van het aantal gebruikers, maar bij een bedrijf tot tien werkplekken moet je denken aan twee dagen.”

Wij zorgen voor alles

“Klanten hoeven verder niets voor te bereiden of ergens rekening mee te houden. Ik probeer hen zo min mogelijk in hun werk te storen. Dit doe ik door continu helder te communiceren waar ik op dat moment mee bezig ben. Ik trek niet zomaar ergens een stekker uit”, zegt Joey.
Joey sluit een installatie altijd af met een instructie over de telefoons. “Sommige medewerkers vinden het even wennen, met name over het doorschakelen krijg ik vaak de vraag of ik het nog een keertje wil uitleggen. Daarom zijn we nu ook bezig met het maken van een handleiding voor medewerkers.”

Nazorg

Een week of 2 weken na de installatie komt Joey altijd nog even langs om te kijken of alles goed werkt en of er misschien nog vragen zijn. Natuurlijk kunnen gebruikers ook daarna nog met hun vragen bij ons terecht. We hebben een groot telefonieteam dat tot hun beschikking staat. Supportmedewerkers Mohammed, Kevin en Yassine beantwoorden alle vragen.

Op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor de nieuwsbrief!