NOC-team monitoring

Alles over het DataByte NOC-team

Inspiratie: nieuws

NOC-team

  • Marjella van Meer
  • Leestijd: 2 minuten
  • 30-7-2021

Alles over het DataByte NOC-team

Dit jaar zijn we bij DataByte gestart met het werken in een Network Operation Center team
(NOC-team). Door dit NOC-team zijn de netwerken van klanten beter te monitoren en is het mogelijk om nog sneller op eventuele bedreigingen te reageren. Een ontwikkeling waar we in deze blog graag meer over vertellen!

Wat is een NOC-team?

Vanaf begin 2021 zijn we gestart met het opbouwen van een eigen NOC-team. Het NOC-team bestaat momenteel uit vijf medewerkers, allemaal met verschillende specialismes en taken. Zo houdt iemand zich bezig met het ontwikkelen van scripts, keurt de ander updates vanuit Windows goed, terwijl een andere collega bezig is met het oplossen van de tickets uit de monitoring. Samen zorgen ze dat de kwaliteit van de netwerken van klanten verhoogd wordt, door netwerken continu te monitoren en direct in te spelen op mogelijke bedreigingen.

Wat zijn de voordelen van het NOC-team?

Het NOC-team is gericht op het monitoren van netwerken van klanten. Ook lost het team problemen op zodra deze geconstateerd worden. Door de optimale monitoring worden problemen vaak al voortijdig herkent én opgelost. Zo merkt u als klant dus helemaal niks van mogelijke bedreigingen en kunt u altijd veilig blijven werken. Het voordeel van ons NOC-team voor de klanten is dat de kwaliteit van de netwerken verhoogd wordt, doordat problemen eerder herkend en opgelost worden.
De hoge kwaliteit en de specialisatie in het monitoren van netwerken zorgen ervoor dat het NOC-team beter inzicht heeft in de netwerken van klanten. Pas wanneer een probleem een risico vormt voor een klant, wordt de klant proactief ingelicht. Het NOC-team vormt zo de menselijke schakel tussen de systemen en de klant, waarbij de leden van het NOC-team precies weten wat er speelt.

Problemen vroegtijdig herkennen, aanpakken en vervolgens voorkomen

Een mooi voorbeeld waarin de kracht van het NOC-team goed naar voren komt, is bij het gebruik van Endpoint Detection and Response oplossing SentinelOne. SentinelOne herkent vreemd gedrag van werkplekken en servers en reageert direct wanneer dit geconstateerd wordt. Wanneer er bijvoorbeeld gedrag van een cryptovirus vastgesteld wordt, herkent SentinelOne dit direct als vreemd gedrag en wordt het virus automatisch geblokkeerd. Er wordt dus zo snel mogelijk gehandeld door het systeem en vervolgens gaat het NOC-team verder aan de slag met de melding. Het NOC-team zet alles terug zoals het was en herstelt de versleutelde bestanden. Het NOC-team beoordeelt ook meldingen vanuit het EDR-systeem en door het zelflerende systeem worden deze problemen in de toekomst weer sneller herkend en opgelost.

Meer weten over ons NOC-team en hoe het team uw organisatie kan helpen in combinatie met EDR-systeem SentinelOne? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op en onze specialisten vertellen u er graag meer over!

Op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor de nieuwsbrief!